הבורסה לניירות ערך פועלת לשיפור הסחירות באופציות על מניות מציגה מודל חדש לעשיית שוק: אישרה 3 חברות נוספות כעושי שוק, שינתה את חובות הציטוט, ואת שיטת התגמול

הודעה לעיתונות
17/02/2010
 
במהלך 2009 השיקה הבורסה אופציות על ארבעת המניות הסחירות ביותר: כיל, בנק פועלים, בנק לאומי וטבע. היקפי המסחר באופציות על מניות דלים יחסית למרות שתחום זה נחשב לאחד התחומים הצומחים בעולם, והיקף המסחר העולמי בו עבר בשנים האחרונות את היקף המסחר באופציות על מדדים. 

לאחר התייעצות עם חברי בורסה ופעילים בשוק הנגזרים, גיבשה הבורסה מודל חדש לעשיית שוק שתכליתו לשפר משמעותית את הסחירות באופציות על מניות. על ידי המודל החדש יגדל מספר עושי השוק, הדרישות מהם תגדלנה והם יתוגמלו באופן שיגדיל את התמריץ לספק נזילות לשוק, כמקובל בשווקים בעולם.

בתחילת פברואר פרסמה הבורסה, באמצעות חברי הבורסה, פנייה להגשת מועמדות לעשיית שוק על פי המודל החדש. תנאי הסף להגשת המועמדות נגזר מהיקף הפעילות באופציות על ת"א-25 של הגוף המציע. מבין הגופים שפנו לבורסה נבחרו שלושת החברות בעלות הפעילות הגבוהה ביותר:

"קבוצת ברק קפיטל" – נמצאת בבעלות אייל בקשי ודלק קפיטל בע"מ.

"גולדפיש ניהול קרנות והשקעות בע"מ" – מנוהלת ע"י  אמנון ריפטין ומתמחה במסחר ממוחשב בנגזרים, אג"ח ומניות בבורסה בתל-אביב ובבורסות נוספות בעולם.

"קבוצת פאי פיננסיים" – עוסקת במסחר באופציות, בניירות ערך ובמוצרים פיננסים. מבעלי השליטה בה נמנה מר אהרן כהן.

3 חברות אלה מצטרפות לעושת השוק הוותיקה "טריידומטיקס" המתמחה בפיתוח אסטרטגיות מסחר, תשתיות מסחר ואלגוריתמים למסחר אוטומטי. "טריידומטיקס" פועלת כעושה שוק מאז מרץ 2009 וכבר החלה לפעול לפי הכללים החדשים.

המודל החדש יופעל מיידית ויבוסס על העקרונות הבאים:

• הקטנה משמעותית של המרווח המרבי בין מחירי הקניה והמכירה .
• הוספת מחירי מימוש בהם יחויבו עושי השוק להגיש פקודות קניה ומכירה.
• התחייבות לבצע עשיית שוק באופציות על כל 4 המניות (כיל, בנק הפועלים, בנק לאומי וטבע).
• הגשת פקודות קניה ומכירה באופציות Put ו-Call, בסדרות לחודש ולחודשיים.
 
בתמורה להקשחת כללי עשיית השוק, העלתה הבורסה את תגמול עושי השוק באופן משמעותי, ובנתה אותו כמודל המעודד תחרות ביניהם.
 
ההתקשרות עם עושי השוק תהיה ארוכת טווח, תוך בחינת היקפי פעילותם במועדים שיקבעו מראש. עם זאת, במידה שהיקפי המסחר בעתיד לא יצדיקו את המשך פעילותם של עושי השוק לפי המודל החדש, תופסק פעילותם בתחום.
 
"הבורסה בתל- אביב רואה חשיבות רבה בהתפתחות שוק האופציות על מניות בישראל" מסרה רינה שפיר, סמנכ"ל בכיר ומנהלת מחלקת המסחר והמסלקות. "זהו שוק חשוב ובעל פוטנציאל צמיחה גבוה ביותר, בדומה לשווקים בעולם. חברי הבורסה והפעילים בשוק מאמינים בהצלחתו ולכן החלטנו לצאת במהלך כולל שמטרתו לשפר את הסחירות ולהביא לצמצום המרווחים בין קניה למכירה, דבר שיבטיח  לכלל המשקיעים  מסחר רציף והוגן באופציות על מניות,  גם בהיקפים גדולים".

.
אופציות על מניות נסחרות ב-  Chicago Board Options Exchangeהחל משנת 1973. בין החברות שעל מניותיהן הושקו אופציות ניתן למנות חברות ענק כגון Apple  ו-Google וחברות ישראליות כגון טבע ונייס. כיום נסחרות אופציות על מניות בשוקי ההון המפותחים בעולם: ארה"ב, גרמניה, איטליה, הונג קונג, צרפת, בריטניה ועוד.