מנגנון למיתון תנודות שערים בניירות ערך בודדים

הודעה לעיתונות
03/06/2012
 
דירקטוריון הבורסה אישר בישיבתו ביום 24.5.12 הפעלת מנגנון הממתן תנודות שערים בניירות ערך בודדים. המנגנון נועד למתן תנודות חדות במסחר הנגרמות עקב טעויות או עקב פעילות חריגה, בעיקר בימי פקיעה, ימי איזון מוצרי מדדים וימי מסחר הקודמים לעדכון מדדים.

המנגנון ינטר את תנודות השערים הצפויות בכל אחד מניירות הערך, טרם ביצוע עסקה. אם תנודת השער צפויה להיות חריגה, העסקה לא תתבצע ובמקום זאת תתקיים הפסקת מסחר בת 5 דקות, במהלכה ניתן יהיה לבטל פקודות שגרמו לתנודה הצפויה וכן להגיש פקודות חדשות. אחרי 5 או 6 דקות (במועד אקראי בטווח של דקה אחת), יתקיים בנייר הערך מסחר רב-צדדי ולאחריו ימשיך המסחר כרגיל. תנודות השערים שבגינן יופעל ממתן תנודות נקבעו על בסיס ניתוח תנודות השערים בכלל ניירות הערך, הן בתקופות "סוערות" והן ב"רגועות". ממתן התנודות לא יופעל בניירות ערך המאופיינים בתנודתיות גבוהה כגון אופציות, זכויות, וניירות ערך הכלולים ברשימות דלי הסחירות והשימור.
 
מנגנונים דומים פועלים בבורסות בעולם בהן שיטת המסחר דומה לזו הקיימת בתל-אביב.
 
ממתן התנודות צפוי להיכנס לפעולה תוך מספר חודשים.
דוגמא להפעלת מנגנון למיתון תנודות שערים בניירות ערך בודדים 
מניה א' נכללת במדד ת"א- 25, נסחרת בשלב הרציף ושער עסקה אחרונה בה הוא 100.
למניה א' מוגשת פקודת קנייה שגויה במחיר גבוה, אשר בעקבותיה צפויה להתבצע עסקה בשער 104, עלייה של 4% ביחס לשער עסקה אחרונה. תנודה זו חורגת מהפרמטר שנקבע להפעלת ממתן תנודות בשלב המסחר הרציף, במניה הכלולה במדד ת"א-25 (שעומד על 3%).

לאור  זאת, העסקה לא תבוצע מיד ובמניה יופעל ממתן תנודות – מעבר למסחר טרום רב-צדדי למשך 5 עד 6 דקות שבסופו יתקיים במניה מסחר רב-צדדי.

בתום המסחר הרב-צדדי – תחזור המניה להיסחר בשלב הרציף, כרגיל. 
 
היה ופקודת הקניה אכן שגויה, יש למגיש הפקודה שהות לבטל אותה במהלך המסחר הרב-צדדי.

היה ופקודת הקנייה לא תבוטל, למשקיעים תינתן הזדמנות להגיש פקודות נגדיות, במהלך המסחר הרב צדדי, מה שצפוי למתן את התנודה בשער המניה.
 

מצ"ב טבלת התנודות שבעקבותיהן יפעל ממתן תנודה בניירות הערך השונים:

שוק

 

קבוצת ניירות הערך

 

תנודה סטטית

תנודה דינמית

מניות

ת"א-25

6%

3%

ת"א-75

7%

3%

יתר-מאגר

7%

4%

יתר (לא במאגר)

12%

10%

אג"ח להמרה

7%

4%

מוצרי מדדים

6%

3%

אג"ח

ממשלתיות

2%

0.5%

קונצרניות

4%

2%

מוצרי מדדים

4%

2%

מק"מ

 

0.5%

0.1%

תנודה סטטית ותנודה דינמית, מוגדרות כלהלן:

א) תנודה סטטית היא התנודה הצפויה בעסקה, ביחס לשער שנקבע לנייר הערך במסחר הרב-צדדי האחרון שהתקיים בו. אם לא בוצע בנייר הערך מסחר רב-צדדי ביום מסוים, אזי התנודה הסטטית תיבדק ביחס לשער הבסיס של נייר הערך באותו יום.

ב) תנודה דינמית היא התנודה הצפויה בעסקה, ביחס לשער שנקבע לנייר הערך בעסקה הקודמת (תנודה דינמית לא קיימת במסחר הפתיחה ). התנודה הדינמית מחושבת הן לגבי שערים הצפויים בעסקאות בשלב הרציף והן לגבי השער הצפוי בשלב הנעילה.