הוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה הגישה היום את הדוח הסופי ליו"ר רשות ניירות ערך, מנכ"ל הבורסה, ויו"ר הבורסה

הודעה לעיתונות
07/04/2014
 
יו"ר הרשות, פרופ' שמואל האוזר: "הבורסה צריכה להיות המקום הטבעי לגיוס הון לטובת התרחבות עסקית ושגשוג החברות. הוועדה עשתה עבודה מצויינת במיפוי הכשלים ולדעתי, כל אחת מההמלצות בדוח שהוגש היום חשובה להשגת המטרה. יש צורך בהפיכת הבורסה למתקדמת, חדשנית ומתחדשת, עם אוריינטציה עסקית שפועלת להבאת יותר חברות מקומיות וזרות, עם טכנולוגיות מסחר מתקדמות ומזמינות למשקיעים מהארץ ומהעולם ועם מכשירים פיננסים שמאפשרים, בין השאר, מימון פרוייקטים לאומיים כגון מימון דיור בר השגה".
 
יו"ר הבורסה לניירות ערך, מר אמנון נויבך, והמנכ"ל, מר יוסי ביינארט, ברכו את הוועדה על עבודתה המעמיקה, ומסרו: "סגל הבורסה החל ביישום מעשי של המלצות הוועדה, והן משולבות בתכנית העבודה של שנת 2014. מסקנות הוועדה הן חלק ממפת הדרכים של דירקטוריון הבורסה והנהלתה, ותתרומנה לעיצוב התכנית האסטרטגית של הבורסה לשנים הקרובות".
 
יו"ר הוועדה, פרופ' משה בן-חורין: "הבורסה לניירות ערך בתל-אביב פועלת היום מול תחרות גוברת מצד בורסות בעולם. בהתאם, הרלוונטיות של הבורסה בתל-אביב תלויה בהתאמתה לנהוג בעולם, ולכן עלינו להתאים את עצמנו ולפעול בשיתוף פעולה פורה עמן. בין המלצותינו יש צעדים שניתן לממש באופן מיידי ויכולים להגדיל את הנזילות בבורסה, וכן צעדים לטווח ארוך. להצלחת הבורסה השפעה ישירה על המצב הכלכלי של המשק כולו, ועל כל הרשויות במדינה להירתם למטרה זו".

הועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה הגישה היום את המלצותיה הסופיות ליו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, למנכ"ל הבורסה, מר יוסי ביינארט, וליו"ר הבורסה, מר אמנון נויבך. פרופ' שמואל האוזר אשר הקים את הוועדה בחודש אפריל 2013, מינה את פרופ' משה בן-חורין, לעמוד בראשה. הוועדה היא וועדה בין-משרדית, הכוללת בכירים ברשות ניירות ערך והבורסה לניירות ערך בתל אביב.
במסגרת המלצותיה, קוראת הוועדה לפעול בדחיפות במטרה לשנות את מבנה הבעלות, כמקובל בעולם, ממבנה של שותפות למבנה של תאגיד למטרות רווח, באופן המנתק ככל האפשר בין הבעלות לבין החברות תוך מזעור ניגוד העניינים בין ניהול הבורסה ובין האינטרסים השונים של כל הפעילים בבורסה; להרחיב את סוגי החברויות בבורסה כמקובל בבורסות בעולם ולקבוע הקלות בקבלת חברי בורסה זרים ובהנגשת הבורסה לברוקרים מקוונים; להקים מאגר השאלות מרכזי וממוחשב אשר ינוהל על ידי מסלקת הבורסה; לקבוע צעדים להגברת התחרות בתחום שירותי המסחר בניירות ערך והחזקתם; לאמץ מודל עמלות מסחר המעודד הספקת נזילות ומסחר בתדירות גבוהה; להפחית באופן משמעותי את עמלת המינימום על מסחר וסליקה של ניירות ערך בבורסה ואף לשקול את ביטולה; להשיק מוצרים פיננסיים חדשים בבורסה לניירות ערך בתל-אביב דוגמת: הנפקת STRIPS, הנפקת חוזה הפרשים CFD וכן CDS (Credit Default Swap); מסחר במט"ח; המלצות לשיפורים טכנולוגיים במסחר; עשיית שוק במניות בבורסה על ידי הבנקים; וכן שיווק ומחקר בבורסה.      
 
יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, הודה לפרופ' משה בן-חורין ולחברי הוועדה על עבודתם המאומצת ואמר למנכ"ל הבורסה,  מר יוסי ביינארט, ויו"ר הבורסה הנכנס, מר אמנון נויבך, כי "הבורסה צריכה להיות המקום הטבעי לגיוס הון לטובת התרחבות עסקית ושגשוג החברות. הוועדה עשתה עבודה מצויינת במיפוי הכשלים ולדעתי, כל אחת מההמלצות בדוח שהוגש היום חשובה להשגת המטרה. אני סבור שככל שנקדים ליישמן ייטב לבורסה ולמשק הכלכלי. רובצת עליכם ועלינו, הרגולטורים, משימה חשובה להציב את הבורסה במיקום הראוי לה כאחד מעמודי התווך המרכזיים של התעשייה בישראל שיכולה לתרום לצמיחה, להגדלת תעסוקה ולהוזלת מחירי ההון שתשפיע גם על הוזלת מחירים במשק. הפיכת הבורסה למחוללת הצמיחה חייבת להיות פרויקט לאומי ואנו מבקשים לרתום את כל הכלים והגורמים הרלוונטיים לקידומו של המהלך. יש צורך בהפיכת הבורסה למתקדמת, חדשנית ומתחדשת, עם אוריינטציה עסקית שפועלת להבאת יותר חברות מקומיות וזרות, עם טכנולוגיות מסחר מתקדמות ומזמינות למשקיעים מהארץ ומהעולם ועם מכשירים פיננסים שמאפשרים, בין השאר, מימון פרויקטים לאומיים כגון מימון דיור בר השגה. אני מאמין שבורסה משגשגת שמהווה תחליף להשקעות בנדל"ן, יכולה לסייע גם להוזלת מחירים בתחום הזה".
 
יו"ר הבורסה לניירות ערך, מר אמנון נויבך, והמנכ"ל, מר יוסי ביינארט, ברכו את הוועדה על עבודתה המעמיקה, ומסרו: "סגל הבורסה החל ביישום מעשי של המלצות הוועדה, והן משולבות בתכנית העבודה של שנת 2014. מסקנות הוועדה הן חלק ממפת הדרכים של דירקטוריון הבורסה והנהלתה, ותתרומנה לעיצוב התכנית האסטרטגית של הבורסה לשנים הקרובות".

יו"ר הוועדה, פרופ' משה בן-חורין, אמר: "הבורסה לניירות ערך בתל-אביב פועלת היום מול תחרות גוברת מצד בורסות בעולם, שמסומנות כיעד להשקעת הון ישראלי ולהנפקת חברות ישראליות. תהליך זה הוא חלק ממגמה עולמית של העתקת הנזילות של ניירות הערך לבורסות המרכזיות והגדולות בעולם. בהתאם, הרלוונטיות של הבורסה בתל-אביב תלויה בהתאמתה לנהוג בעולם, ולכן עלינו להתאים את עצמנו ולפעול בשיתוף פעולה פורה עמן. בין המלצותינו יש צעדים שניתן לממש באופן מיידי ויכולים להגדיל את הנזילות בבורסה, בהם הפיכת הבורסה לחברה למטרת רווח, וכן צעדים לטווח ארוך כמו הכנסת מכשירים פיננסיים חדשים, קבלת חברי בורסה זרים ושינוי מבנה עמלות המסחר. להצלחת הבורסה השפעה ישירה על המצב הכלכלי של המשק כולו, ועל כל הרשויות במדינה להירתם למטרה זו".
 

לדו"ח הוועדה לשכלול המסחר ועידוד הנזילות בבורסה, לחץ כאן.

 

תמונה -  הגשת הדוח. משמאל לימין - יו"ר הבורסה לניירות ערך, אמנון נויבך; יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר; מנכ"ל הבורסה לניירות ערך, יוסי ביינארט; יו"ר הוועדה, פרופ' משה בן-חורין.