"מאחד העם לאחוזת בית"

הודעה לעיתונות
08/09/2014
 
הבורסה בתל-אביב חנכה את משכנה החדש בטקס פתיחת מסחר במעמד שר האוצר יאיר לפיד, יו"ר ועדת הכספים ח"כ ניסן סלומינסקי, ראש עיריית תל-אביב-יפו מר רון חולדאי, הממונה על שוק ההון והביטוח דורית סלינגר, יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, המשנה לנגידת בנק ישראל ד"ר נדין-בודו טרכטנברג.
 
שר האוצר בטקס: "אם מדינת ישראל היתה מניה, הייתי קונה אותה היום לפני שהיא עולה".
 
הבורסה לניירות ערך בתל-אביב חנכה הבוקר (יום שני ה-8.9.2014) את משכנה החדש ברחוב אחוזת בית 2 בטקס פתיחת מסחר חגיגי. את המסחר פתחו שר האוצר יאיר לפיד, יו"ר ועדת הכספים ח"כ ניסן סלומינסקי, ראש עיריית תל-אביב-יפו מר רון חולדאי, הממונה על שוק ההון והביטוח דורית סלינגר, יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, המשנה לנגידת בנק ישראל ד"ר נדין-בודו טרכטנברג, יו"ר הבורסה, אמנון נויבך ומנכ"ל הבורסה יוסי ביינארט. בטקס נכחו עשרות נציגים של שוק ההון – ראשי החברות הציבוריות, חברי הבורסה, מנהלי בתי השקעות ובנקים, משקיעים מוסדיים ופעילים בשוק.
 
בטקס אמר שר האוצר יאיר לפיד: "אם אנחנו רוצים להמשיך ולעודד צמיחה, אנחנו לא יכולים ולא צריכים להעלות עכשיו מיסים. כשאני אומר לא נעלה מיסים זה גם לא נעלה מיסים על חברות או על שוק ההון, כי אנחנו צריכים עכשיו לעשות פעולות שיתרמו לצמיחה במשק ולא יגרמו לעצירה. שימו לב לתקציב הזה: אם ישראל היתה מניה הייתי קונה אותה היום,  לפני שהיא עולה.  השקל נחלש סוף סוף מה שיועיל לייצוא, השווקים העיקריים שלנו-  אירופה וארה"ב-  מתחילים להתאושש. הנס הישראלי - שמבוסס על דור אחרי דור של חדשנות ויצירתיות –  נמצא באחד משיאיו. אחרי תקופה לא פשוטה שוב יש תקווה לתקווה."
 
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי: "הבורסה היא מכשיר כלכלי מרכזי בחיי מדינת ישראל,  בו גם עסקים קטנים וגדולים יכולים לגייס אשראי. ישנה חשיבות גדולה לחזק ולהעצים את הבורסה, וכפי שהמשפט הידוע אומר "משנה מקום משנה מזל"  אני מאמין שהמקום החדש יביא לפריחה גדולה יותר של הבורסה בישראל".

ראש עיריית תל-אביב – יפו, רון חולדאי: "מתחילת דרכה הניפה תל אביב את דגל היוזמה החופשית. היא הפכה גם למרכז העסקים והכלכלה של המדינה, וזה היה אך טבעי שבה ולא בשום מקום אחר קמה הבורסה לניירות ערך. בכל שנותיה, תל אביב הייתה זו שנתנה את הדחיפה להתפתחותו הכלכלית של הישוב – ואחר כך להתפתחותה של המדינה. כל זאת כשהבורסה נותנת את הדחיפה לצמיחתה והתרחבותה של תל אביב עצמה".
 
יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר: "השינוי היום הוא שינוי מבנה. אבל השינוי היותר חשוב שאנו מובילים הוא שינוי מבני. חזון השינוי המבני הוא הפיכת הבורסה בתל אביב למשאב לאומי, בשיתוף פעולה עם אחת מהבורסות המתקדמות בעולם. שינוי מבני של הבורסה, כמחוללת צמיחה כלכלית, יכול לסייע לתרום גם לפרויקטים ממשלתיים באמצעות גיוס הון בבורסה, להשקעות בפיתוח תשתית, עסקים קטנים ובינוניים, דיור בר-השגה ועוד".
 
מנכ"ל הבורסה, יוסי ביינארט: "הבורסה לניירות ערך בתל-אביב היא לב ליבו של שוק ההון ולה תפקיד מכריע בבניית חברות ומימונן, ביצירת מקומות עבודה, שמירה על החיסכון הפנסיוני והעלאת רמת החיים. המעבר לבניין מסמל את ההתחדשות הרבה שאנו עוברים. זהו אתגר גדול ומשימה לא פשוטה. לשמחתי אנחנו לא לבד. עקב חשיבות העניין למדינת ישראל אני סמוך ובטוח שכל הנוגעים בדבר חברי הבורסה, החברות, הרגולטורים, הממשלה והכנסת ירתמו למשימה".
 
יו"ר הבורסה, מר אמנון נויבך סגר את הטקס בקריאה לכל הגורמים הכלכליים לשתף פעולה על מנת לחזק ולהצמיח את שוק ההון בישראל. "ניצבים כאן על הבמה כל הגורמים הקובעים והמשפיעים על שוק ההון הישראלי. קיומו של שוק הון חי, נושם ובועט הינו תנאי הכרחי לצמיחה כלכלית יציבה לאורך זמן, ולמערכת חסכון חיונית לחוסכים לטווח ארוך. בואו ננסה ביחד לגול את האבן מעל הבאר בכדי שכולם יוכלו לשתות ממנה".
אודות הבניין החדש 
בחלוף 80 שנים לתחילת המסחר בניירות ערך בישראל ו- 61 שנים להקמת הבורסה לניירות ערך בתל אביב, עוברת הבורסה למשכנה החדש: "מאחד העם לאחוזת בית". המעבר מחדד את השילוב בין מסורת ויציבות מחד לבין שינוי, חדשנות  וקדמה טכנולוגית מאידך. הבניין החדש בלב ה"סיטי" של תל-אביב הינו בניין ייעודי אשר תוכנן מהיסוד על מנת לתת מענה לפעילותה של הבורסה וליכולתה לשרת את שוק ההון. בבניין 4 קומות תת-קרקעיות ועוד 11 קומות עליונות ובסה"כ כ- 22,500 מ"ר, מהם כ-12,500 מ"ר מתחת לפני הקרקע.

הבניין כולל תשתיות מוגנות בהתאם לדרישות גורמי הביטחון, המותאמות למערכות המסחר ולמערכות התקשורת המתקדמות של הבורסה. מרכז המחשבים התת קרקעי נבנה מתוך תפיסת "בורסה ללא הפסקה" ובוצעו בו ההשקעות הנדרשות להתמודדות עם מגוון תרחישים, כולל אכלוס כוח אדם בשעת חירום. רמת האבטחה של חדר המחשבים עומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר בישראל.

בבניין מרכז כנסים המשמש לאירועים מקצועיים של קהילת שוק ההון ובהמשך תושלם הקמת מרכז המבקרים, המיועד לפעילות חינוכית לתלמידים וסטודנטים. את הבניין תכנן האדריכל ערי גושן, על עיצוב הפנים הופקדו אורית גלעדי וקרן ידווב – OKA אדריכלים, החברה הקבלנית היא "אלקטרה" והפיקוח נעשה על ידי חברת "דגש".
 
בתמונה מימין לשמאל: דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון, הביטוח והחסכון, הביטוח והחסכון; יוסי ביינארט, מנכ"ל הבורסה; פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ני"ע; יאיר לפיד, שר האוצר; ח"כ ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת הכספים; רון חולדאי, ראש עירית תל אביב-יפו; ד"ר נדין בודו-טרכטנברג, המשנה לנגידת בנק ישראל ואמנון נויבך, יו"ר דירקטוריון הבורסה.