הנהלת הבורסה נאבקת בשתי תופעות הפוגעות במשקיעים: מקלה בכללי השימור לחברות פעילות ומקשיחה את כללי המסחר בחברות השלדים בהן לא קיימת פעילות ריאלית

הודעה לעיתונות
06/03/2016
 
  • המחיקה מהבורסה לאחר 24 חודשים מהמועד שהחברה הפסיקה להיסחר ברשימה הראשית הייתה פתח מילוט לבעלי שליטה המעוניינים להפוך את החברה לפרטית, על חשבון הציבור. המחיקה לאחר השינוי תבוצע רק לאחר 48 חודשים.
  • בצעד משותף לבורסה ולרשות ני"ע, יוגדרו מחדש חברות מעטפת (חברות שלד) ויכללו חברות ללא פעילות ריאלית, לרבות חברות ש- 80% ומעלה מנכסיהן הם מזומנים.
  • חברות מעטפת שירצו לחזור למסחר ברשימה הראשית לאחר שיכניסו פעילות חדשה יצטרכו לעמוד בדרישות לחברה חדשה לצורך חידוש המסחר ברשימה הראשית.
  • בד בבד מקלה הבורסה בכללי השימור של חברות עם פעילות.
 
דירקטוריון הבורסה אישר בישיבתו (3.3.16) שורה של צעדים משמעותיים לשינוי הכללים הנוגעים להעברה של חברות לרשימת השימור, לחידוש מסחר ברשימה הראשית ולמחיקה מהמסחר. כמו כן, הבורסה חברה לרשות ניירות ערך לצורך ביצוע שינוי בהגדרה של חברת מעטפת (חברת שלד). פעולות אלה נעשות מתוך מטרה לצמצם ולמגר תופעות הפוגעות בציבור המשקיעים ומאפשרות לחברות ללא פעילות ריאלית להמשיך ולהיסחר ברשימה הראשית.

התקופה למחיקת חברות שחדלו להיסחר ברשימה הראשית תוכפל ותעמוד מעתה על  48 חודשים ולא על 24 חודשים. התקופה הקצרה יחסית, שהייתה נהוגה טרם השינוי, פעלה בעיקר לטובתם של בעלי שליטה ששאפו להפוך את החברה לפרטית, על חשבון הציבור. החברות נמחקו מהבורסה לאחר 24 חודשים, דבר שהקל על בעלי השליטה להציע הצעת רכש במחיר נמוך יחסית. כמו כן, תקופה זו לא אפשרה לחברות שנקלעו למשבר הזדמנות מספיקה לשיקום החברה במיוחד בתקופות של משבר מתמשך בשוק.

בבורסה מאמינים כי הארכת התקופה עד למחיקה תאפשר לחברות להשקיע מאמצים לעמידה "אמיתית ואיכותית" בדרישות לחידוש המסחר ברשימה הראשית. נציין כי נותרה על כנה ההוראה לפיה נמחקות מהמסחר חברות שמונה להן מפרק קבוע וחברות שנמצאות בהשעיית מסחר במשך פרק זמן של שנתיים.

עם זאת, הבורסה מקלה על החברות עם פעילות ומבטלת את הדרישה הקיימת בכללי השימור להון עצמי מזערי, כך שלא תידרש חברה להון עצמי מזערי על מנת להמשיך ולהיסחר ברשימה הראשית.. בנוסף, הבורסה מקלה בשווי ושיעור החזקות ציבור מינימליים, היה והחברה תמנה עושה שוק, וזאת בכפוף לכך  ששווי החזקות הציבור בהן אינו פחות מ- 4 מיליון ₪, או ששיעור החזקות הציבור בהן אינו פחות מ- 12.5%.

שינוי מהותי נוסף נעשה בהמשך להחלטת הדירקטוריון שיש להגדיר מחדש חברת מעטפת (חברת שלד) כך שתצומצם האפשרות להמשיך ולסחור בחברה שאין בה פעילות ריאלית משמעותית. לצורך כך, חברו סגל רשות ניירות ערך וסגל הבורסה ומעתה הגדרת חברת מעטפת תכלול חברות ללא פעילות ריאלית, לרבות חברות ש- 80% ומעלה מנכסיהן הם מזומנים. חברה שעונה על ההגדרה כאמור תהיה חייבת בדיווח מיידי לבורסה על הפיכתה לחברת מעטפת ועם קבלתו תועבר לרשימת השימור.
חברת מעטפת וחברה שביצעה הקצאה פרטית גדולה (75% מהונה), תידרשנה לעמוד בתנאים של חברה חדשה, על מנת להיסחר ברשימה הראשית.

בנוסף, הוחלט על ביטול הדרישה לשווי שוק מזערי לצורך מחיקת חברות דואליות. כיום, מוסמך דירקטוריון הבורסה להחליט על מחיקה מן הרישום למסחר בבורסה של נייר ערך של חברת חו"ל הרשומה למסחר ב-NASDAQ CM, אם שווי השוק של החברה נמוך מ-25 מיליון ש"ח. ביטול הדרישה נובע מכך שהחברות הדואליות כפופות, ממילא, לכללי השימור החלים בבורסות בחו"ל, בהן הן נסחרות. לפיכך, כל עוד הן עומדות בדרישות הבורסות בחו"ל, וראויות להיסחר בהן, מתייתרת הדרישה לשווי שוק מזערי.

חני שטרית-בך, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המחלקה הכלכלית בבורסה לניירות ערך אמרה כי "אנו ממשיכים לפעול ולהתאים את התנאים שהיו מקובלים עד היום בכללי הבורסה, לתנאי השוק. אנו מבצעים שורה של מהלכים שמטרתם להגביר את המסחר ולהעניק הזדמנות שניה לחברות במשבר, תוך שמירה על ציבור המשקיעים".