המדדים החדשים של תל-אביב – החל מפברואר 2017 בנוסף, הצעה לביטול עדכון המדדים בדצמבר תעלה לדיון בדירקטוריון הבורסה

הודעה לעיתונות
10/08/2016
 
  • הרכבי המדדים החדשים יפורסמו ב-26 בינואר
  • המסחר במדדים החדשים יחל ב-9 בפברואר 2017
  • הצעה לביטול עדכון המדדים בדצמבר תעלה לדיון בדירקטוריון הבורסה
  • הצעה להקל על חברות חדשות במטרה לעודד הנפקות תעלה לדיון בדירקטוריון הבורסה

הבורסה לניירות ערך מודיעה היום (ד') כי הרפורמה במדדים תיכנס לתוקף ב-9 בפברואר 2017. בהמשך לעבודות התכנון, ההכנה והטמעת עיקרי ההמלצות של פעילי השוק והחברות, נמצאת בשיאה ההערכות הטכנית שצפויה להסתיים עד סוף השנה. מועד ההשקה נקבע, בין היתר, תוך התחשבות בצרכיהם של משקיעים זרים וגופים בשוק ההון המקומי שמעדיפים להימנע מהשקה בסוף שנה ומבוסס על המועד החדש לעדכון הרכבי המדדים החצי שנתי בחודש פברואר, כפי שנקבע בכללי הרפורמה (עדכון חצי שנתי נוסף יתקיים באוגוסט).

בשנה האחרונה אושרו הכללים המפורטים של רפורמת המדדים שגובשו לאחר דיאלוג ממושך עם פעילי השוק והחברות הציבוריות.
לוח הזמנים להשקת הרפורמה 
מועד קובע לשיעור החזקות ציבור – 31 בדצמבר 2016
מועד קובע לשאר תנאי הסף למדדים – 12 בינואר 2017
מועד פרסום הרכבי המדדים לציבור – 26 בינואר 2017
מועד השקה – 9 בפברואר 2017

תקרת המשקל במדדים ת"א-35, ת"א-125 ות"א בנקים-5 תפחת בהדרגה על פני כחצי שנה ("תקופת מעבר"). לקראת ההשקה, הבורסה תפרסם "תכנית פעימות" מלאה שתיושם בתקופת המעבר.

המדדים החדשים שאישר הדירקטוריון (ת"א-BlueChip15Price, ת"א-SME150 ות"א-רימון) יושקו במהלך 2017, לאחר השקת הרפורמה. על מועדי ההשקה של מדדים אלו תפורסם הודעה.
ביטול העדכון של הרכבי המדדים בדצמבר הקרוב  
​בדצמבר הקרוב, הרכבי המדדים צפויים להתעדכן בהתאם לכללי המדדים הנוכחיים. עדכון המדדים לפי הכללים הנוכחיים בדצמבר והשקת הרפורמה פחות מחודשיים לאחר מכן, לפי כללים חדשים ושונים, עלול לגרום לתופעה של "דלת מסתובבת" (גריעת מניות מהמדדים בדצמבר והחזרתן במועד השקת הרפורמה שיתקיים בפברואר). כדי להימנע מתופעה לא רצויה זו, לדירקטוריון הבורסה תובא הצעה לבטל את עדכון המדדים שהיה צפוי להתקיים בדצמבר. הביטול של עדכון דצמבר נעשה מתוך ראייה של טובת המשקיעים והחברות הנסחרות.
הקלה לחברות חדשות במטרה לעודד הנפקות  
​הבורסה מכירה בקושי של חברות להנפיק לציבור 30% מערכן בהנפקה ראשונה IPO)). לדירקטוריון הבורסה תובא הצעה לפיה ייקבע בהנחיות שהשיעור המזערי של החזקות ציבור במדדי הדגל, בשנתיים הראשונות שלאחר ההנפקה, יהיה 20% בלבד. עוד יובא להחלטת הדירקטוריון כי מהקלה זו ייהנו גם חברות שהנפיקו את מניותיהן בבורסה החל מינואר 2014, זאת במשך השנתיים הראשונות לאחר תחילת הרפורמה. לאחר שנתיים, קריטריון שיעור הציבור יהיה 30% לחברות הכלולות במדדים ו-35% למניות שאינן נכללות בהם, כפי שנקבע לשאר החברות הנסחרות בבורסה.
הגדלה הדרגתית של השיעור המזערי של החזקות הציבור במניות ותיקות 
​השינוי בשיעור החזקות הציבור במניות ותיקות, במדדי הדגל, יבוצע בהדרגה על פני שנה:
ב-31.12.2016 – שיעור החזקות הציבור לא יפחת מ-25%.
ב-30.6.2017 - שיעור החזקות הציבור לא יפחת מ-30%.
החל מ-31.12.2017 – שיעור החזקות הציבור של מניות שיכללו במדדי הדגל לא יפחת מ-30% ושיעור החזקות הציבור של המניות שאינן נכללות בהם, לא יפחת מ-35%.
שקיפות למשקיעים  
​השינויים המוצעים יפורסמו היום באתר הבורסה להערות הציבור עד 31 באוגוסט ולאחר מכן יובאו להחלטת הדירקטוריון. המסמך להערות הציבור מפרט, בין היתר, את השיקולים והנימוקים לכל השינויים המוצעים.
כמו כן, בכדי להקל על ציבור המשקיעים ולהגברת השקיפות, מתודולוגיית המדדים המלאה והמעודכנת מצורפת בנספחים של המסמך שעולה להערת ציבור.

רובי גולדנברג, סמנכ"ל בכיר ומנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים אמר: "אנו רואים ברפורמה שתחל בעוד כחצי שנה מהלך משמעותי שיתרום, בין היתר, להפחתת הריכוזיות במדדים לטובת המשקיעים והחברות הציבוריות ולהפחתת החשיפה של עוקבי המדדים, שמנהלים כ-35 מיליארד ש"ח במכשירים פיננסיים שעוקבים אחר מדדי המניות של הבורסה".