הבורסה לניירות ערך מסכמת שנת שיא של הנפקות חדשות וגיוסים איתי בן-זאב, מנכ"ל הבורסה: "אנו מצפים שב- 2018 תמשך הצמיחה במספר חברות החדשות בבורסה ותהיינה הנפקות בשווי שוק יותר גבוה וכן חברות נוספו שיצטרפו ברישום הכפול."

הודעה לעיתונות
20/12/2017
 

"הבורסה תמשיך לפעול על מנת להיות גורם משמעותי בצמיחת החברות במשק ולהוות פלטפורמה יעילה לשיתוף המשקיעים והציבור הרחב בהצלחתה של הכלכלה הישראלית.

המפתח מבחינתנו לצמיחה של הבורסה הוא, בין היתר, להביא כסף זר לישראל – המון גופים בעולם עם הרבה מאוד כסף מחפשים את הדרך הנכונה להשקיע ב"סטארט אפ ניישן" ואנחנו בטוחים שהבורסה יכולה להיות המכשיר הנכון והיעיל ביותר לכך. אחד הצעדים שלנו הוא ליצור שיתופי פעולה באמצעותם יוכלו חברות טכנולוגיה שינפיקו בתל-אביב להיחשף גם למשקיעים בבורסות אחרות. נקודת המפתח היא לא עצם החתימה על השת"פ, אלא לתת לחברות הישראליות ערך אמיתי לטווח ארוך וזה הדבר שמנחה אותנו"

 
הבורסה לניירות ערך קיימה היום (ד', 20.12) את מפגש העיתונאים השנתי וציינה שנת שיא בגיוסי הון של חברות חדשות בבורסה. איתי בן-זאב, מנכ"ל הבורסה הציג את עיקרי הפעילות וההתקדמות בהשגת שלושת היעדים שהוגדרו במסגרת התוכנית האסטרטגית אשר הוצגה באפריל השנה, באמצעותה פועלת הבורסה להיות הגורם הדומיננטי בצמיחת החברות במשק ופלטפורמה יעילה לשיתוף המשקיעים והציבור הרחב בהצלחתה של הכלכלה הישראלית.
בתוכנית, כזכור, שלושה יעדים מרכזיים: אפיק מרכזי לגיוס הון, הגברת הנזילות והרחבת סל השירותים.

נתוני 2017 מצביעים על שנת שיא בבורסה, ששבה להיות אפיק מרכזי ומשמעותי לגיוס הון, עבור מגוון רחב של חברות ומסקטורים שונים, כולל סקטור ההייטק. השנה הצטרפו לבורסה 20 חברות חדשות, 17 הנפקות של חברות חדשות ו- 3 חברות במסגרת הרישום הכפול, יותר מכל חמש השנים האחרונות. החברות החדשות גייסו 3 מיליארד שקלים בהנפקות, זאת לעומת גיוס בהיקף של 0.4 מיליארד ₪ בהנפקות חדשות בשנים 2015-2016, ושווין הכולל קרוב לכ- 8 מיליארד שקלים.

גם בהשוואה לבורסות אחרות בעולם בולט מספר ההנפקות החדשות ביחס לשווי שוק החברות הנסחרות. בבחינת פרמטר זה נמצאת תל-אביב לפני בורסות גדולות כמו לונדון, NYSE ונאסד"ק ובורסות בינוניות כמו שנחאי, סינגפור, הונג קונג ואוסטרליה.

שוק האג"ח הישראלי ממשיך להראות עוצמה ועומק עם 66 מיליארד שקלים גיוסי הון עבור חברות באמצעות הנפקות והקצאות פרטיות של אג"ח, למעלה מ- 10% מסכום זה גויסו על ידי 14 החברות החדשות שהנפיקו לראשונה חוב בשנת 2017.

בבורסה מציינים היום מספר צעדים לעידוד הצטרפותן של חברות טכנולוגיה נוספות ועידוד רישום כפול, בהם: אפשרות לקבלת חוות דעת של ISS  במקום אנטרופי, שיפור האטרקטיביות של הרישום הכפול, פרויקט האנליזה שמקיף כבר 25 חברות ועוד. לעידוד שיתוף הציבור והגברת השקיפות פורסם השנה לוח הנפקות מרכזי ובשלב השני, אשר יושק ב- 2018, צפויה אפשרות השתתפות בהנפקה באופן ישיר, קל ונוח מתוך לוח ההנפקות.

בהתייחס ליעד הגברת הנזילות – מסכמים היום בבורסה עלייה של 19% במחזור היומי הממוצע של המסחר במניות לסכום של 1.1 מיליארד ₪ ללא תעודות סל. המחזור עם תעודות סל עומד על 1.4 מיליארד שקלים ומשקף גידול של 11% ביחס לשנה הקודמת. הרפורמה במדדים, שנכנסה לתוקף בפברואר השנה, הביאה חברות רבות להגדיל את שווי החזקות הציבור על מנת להיכנס למדדים וכ- 250 חברות הגדילו את שווי אחזקות הציבור בכ – 27 מיליארד ש"ח. שיעור החזקות הציבור (ללא חברות טבע, מיילן ופריגו) עמד בנובמבר על שיא של 55%, זאת לעומת 53% בסוף שנת 2016 ו- 46% בלבד בסוף שנת 2014.

מתוך הבנה כי גורם מרכזי בהגברת הנזילות נשען על הגדלת היקפי המסחר של שחקנים מתוחכמים ישראלים ובינלאומיים, בבורסה מקדמים מספר מהלכים משמעותיים לשדרוג תשתיות טכנולוגיות לסטנדרטיים בינלאומיים, בהם: קיצור מרחקים פיסיים למערכות המסחר בבורסה ומתן אפשרות לשירותי "מסחר מקרוב" (co-location) כמקובל בעולם ועידוד פעילות שחקנים ישראלים ובינלאומיים הפועלים במהירות גבוהה.

מהלכים נוספים שקודמו השנה: שינוי מודל החברות שבוצע השנה ואפשרויות כניסת של שחקנים וחברים חדשים לבורסה, בעקבות שינוי מבנה הבעלות, צפויים גם הם לתרום להגברת התחרותיות והנזילות בבורסה הבורסה אף צופה כי במהלך 2018 חברות בינלאומיות גדולות יצטרפו כחברים חדשים. בנוסף, מודל התמחור החדש לעידוד המסחר בנגזרי ת"א-35 שאושר השנה וצפוי להיכנס לתוקף ב- 2018.

בבורסה שמו דגש השנה גם על הרחבת סל השירותים הכולל בין היתר את הקמת החברה לרישומים של הבורסה, אשר תעניק לראשונה בישראל שירות דיגיטלי מלא ללא צורך בתעודות פיזיות לחברות הנסחרות, בעלויות מוזלות ובהתאם לסטנדרטים המקובלים בעולם. החברה תחל לפעול ב- 1 בינואר 2018 . הבורסה תסדיר את שוק השאלת ניירות הערך אשר תרכז את כל הפעילויות הנדרשות להשאלה במקום אחד ותאפשר פעילויות השאלה במקום אחד ובין כל השחקנים העיקריים בשוק.