מקרה מבחן - גזית גלוב (סימול GTZ)

"שוק ההון הישראלי היה ונשאר השותף הבכיר של גזית גלוב ובעזרתו צמחנו וגדלנו מחברה עם מרכז מסחרי אחד בשנת 1991 , לחברה שהיום היא חלק ממדד ת"א-35 עם מעל 400 מרכזים מסחריים.
יצירת ערך זה היעד של כל חברה ציבורית, שקיפות ודיאלוג תמידי עם משקיעים, זה המרכיב הסודי שעוזר לחברות להביא לידי ביטוי את הצלחתם באמצעות הצפת השווי ועליה במחיר המניה”

נדב כהן, מנהל קשרי משקיעים בגזית גלוב, מספר על הפעילות הענפה של חברת הנדל"ן בכל הקשור לקשר עם המשקיעים ועל התרומה האדירה לצמיחתה של החברה

מעטות החברות שמבינות את הערך של קשרי משקיעים כבר מיום הפעילות הראשון של החברה. כך במקרה של חברת הנדל"ן גזית גלוב, שהחלה את פעילותה העסקית בשנת 1991. מאז, צמחה החברה בצורה משמעותית והיא נחשבת לאחת החברות הגלובאליות המובילות בתחומה. החברה, במתכונתה הנוכחית, נסחרת בבורסת תל אביב החל משנות ה- 90 והיום היא נכללת במדד ת"א-35 ובמדד נדל"ן והיא רשומה למסחר גם בבורסת ניו יורק ובבורסת קנדה.
לפרופיל החברה במערכת מאיה

נדב כהן, מנהל קשרי משקיעים בחברה, מעיד על התרומה של פירות ההשקעה בקשרי המשקיעים לצמיחתה של גזית גלוב. "החברה נולדה מנכס אחד שרכש הבעלים חיים כצמן ב-1991", אומר כהן. "בזכות האמון של שוק ההון והמשקיעים וכמובן באמצעות הפעילות העסקית המוצלחת שבעלי השליטה, חיים כצמן ודורי סגל, הובילו, הצלחנו לגדול ולהפוך לאחת החברות הגדולות בעולם, בין היתר בזכות העובדה שכבר מהיום הראשון לפעילות החברה, הבינו בעלי השליטה את החשיבות של קשרי משקיעים".

כהן מספר כי הפעילות בתחום מתבצעת במספר מישורים, בהם, קיום שיחות ועידה רבעוניות (בעברית ובאנגלית), סיורי אנליסטים בנכסים בישראל ובעולם וכן כנס משקיעים שנתי, שמתקיים כמעט תמיד במרכז הכנסים של הבורסה והשתתפות בכנסים נוספים גם בצפון אמריקה ובאירופה. "בעלי השליטה וההנהלה תמיד נכונים להקשיב ולשוחח עם שוק ההון והמשקיעים, מתוך ההבנה שזו מערכת יחסים דו-כיוונית", הוא אומר.

בנוסף לכהן, העוסק בכך במשרה מלאה, גם ההנהלה הבכירה מחויבת להקדיש לקשר עם המשקיעים זמן רב. "בכירי ההנהלה מקיימים דיאלוג שוטף עם המשקיעים ולא פעם אפשר לראות גם את המנכ"ל וגם את ה-CFO עונים לטלפון של משקיעים שמתקשרים אליהם – זה אפקטיבי מאוד. אנחנו מפעילים אתר אינטרנט לקשרי משקיעים, ומעבר לשיחות הוועידה, מספקים באופן שוטף מצגות וחומרים נוספים המסייעים למשקיעים להעריך את פעילות ושווי החברה", אומר כהן.

"כשיש לך דיאלוג עם המשקיעים ועם שוק ההון, מחיר המניה משקף טוב יותר את הפעילות העסקית, כי השוק מבין טוב יותר את החברה", מוסיף כהן. "אנחנו תמיד מוכנים לדבר עם משקיעים - גם בתקופות של ירידות במניה, או כשיש צורך להסביר אירועים פחות טובים. בעזרת הפתיחות והשקיפות שלנו, הגדלנו את מאגר המשקיעים, ומעבר לגופים המוסדיים בישראל ולבעלי השליטה, בשנים האחרונות בעל המניות השני הכי גדול בחברה היא קרן פנסיה זרה".

איך קשרי המשקיעים עוזרים לחברה לצמוח?

"הדוגמא הטובה ביותר היא חברת טבע הישראלית, שבמשך שנים רבות צמחה בעזרת רכישות, שעבורן היא שילמה במזומן, אך גם במניות. בטבע הבינו את החשיבות הגדולה של קשרי משקיעים, קיימו שיחות ועידה רבעוניות, כנסים שנתיים ותמיד היו נכונים לדבר עם משקיעים ברמת ההנהלה הבכירה. כתוצאה מכך ומהניהול המוצלח, במשך עשרות שנים מחיר המניה של טבע היה בין הגבוהים בתעשייה. המכפיל הגבוה, העניק לה את היכולת לצמוח באמצעות מיזוגים ורכישות תוך שהיא משלמת במניות, בצורה שתורמת מיידית להגדלת הרווחים למניה. ההתרחבות נעשית באופן שמייצר ערך נוסף לבעלי המניות שלה. החוסכים והמשקיעים בישראל נהנו מכך שנים ארוכות".

פחות חשיפה לתנודתיות

כהן מספר, שאחד היתרונות הגדולים בפעילות קשרי משקיעים טמון בכך שהחברה נהנית מגמישות פיננסית גדולה יותר בכל הקשור למימון פעילותה. "בשוק הון תנודתי מאוד, מי שרוצה להצליח גם בתקופות קשות יותר מבין, שהוא חייב שיהיו לו מגוון מקורות מימון, גם בנקים, גם שוק הון, גם חוב וגם הון. בסופו של יום, חייבים שהפעילות העסקית תהיה מוצלחת, זה הבסיס. אבל שוק ההון, כמו הבנקים, הוא מקור נוסף וחשוב למימון הפעילות. ככל שאתה מגדיל את מגוון המקורות, אתה פחות חשוף לתנודתיות בשווקים".

אשר לאופן המדידה של הפעילות, מספר כהן כי מניסיונו, לפעילות קשרי משקיעים יש ערך כלכלי ברור, שניתן למדידה. "גם לאתר יכול להיות ערך גדול מאוד, בעיקר בחברות קטנות שמחזורי המסחר שלהן נמוכים ולכן החשיפה שלהן למשקיעים קטנה מאוד. מעט מאוד חברות שאינן במדד ת"א-100 מסוקרות על ידי אנליסטים, ואתר קשרי משקיעים מהווה עבורן כרטיס ביקור ומעין צעד ראשון להרחבת מעגל המשקיעים. האתר מאפשר למשקיעים להיחשף לחברה ולהבין את הנתונים הכלכליים הבסיסיים שלה בקלות רבה יותר בהשוואה לדו"חות הכספיים, אשר לעיתים מסורבלים וכוללים מאות עמודים. אנליסט או משקיע שבוחן 50 חברות להשקעה, יעדיף מידע המוגש לו באופן ידידותי ומקוצר ויהיה משלים לדוחות הכספיים".

מתי כדאי למנות מנהל קשרי משקיעים מתוך הארגון?

"פעילות קשרי המשקיעים מנוהלת לאורך הזמן באמצעות ההנהלה הבכירה, מנוי של מנהל קשרי משקיעים פנימי בחברה עשוי להיות משהו שיתאים לחברות עם שווי שוק של כ-200 מיליון שקלים ומעלה. חברות בהיקף קטן יותר יכולות בהחלט להסתפק בעבודה מול ספק חיצוני, כאשר חשוב להבדיל בין קשרי משקיעים ליחסי ציבור, התחומים שונים במהותם. כללים שנכונים למדיה, עיתונות ותקשורת, לא מתאימים לדיאלוג ארוך טווח עם משקיעים וכשרוצים לשמור על נאמנות של משקיעים – לא די בכתבה בעיתון או פוסט בפייסבוק. מדובר בתהליך שדורש זמן".
לאתר קשרי המשקיעים של גזית גלוב