מקרה מבחן - ננו דיימנשן (סימול NNDM)

"הכלל החשוב ביותר בבורסה הוא שכדי לגייס כספים, צריך לבנות מערכת יחסים עם המשקיעים"
חברות רבות המתמקדות בתחום פעילות פחות מוכר, עלולות לסבול מחשיפה נמוכה למשקיעים, בין היתר כתוצאה ממחסור בידע על הסקטור.
עמית דרור, מנכ"ל ננו דיימנשן, מספר מניסיונו על ההשקעה בקשרי משקיעים

לא מעט חברות עוברות תהליכים משמעותיים הקשורים לפעילותן העסקית, או פועלות בתחומים פחות מוכרים. אלו מקרים המצדיקים השקעה בקשרי משקיעים במטרה להביא חשיפה לפעילות, ביקושים ובסופו של דבר שמחיר המניה ישקף בצורה מהימנה את פעילותה של החברה.

"ננו דיימנשן קמה כחזון משותף של ארבעה שותפים - דגי בן נון, סיימון פריד, שרון פימה ואנוכי", אומר עמית דרור, מנכ"ל החברה. "התמקדות עסקית בתחום התלת מימד מצריכה גיוס הון רב על מנת לממן את הפעילות ולכן הפנייה לבורסה הייתה טבעית. היינו החברה הראשונה של מדפסות תלת מימד שנכנסה לבורסה בתל אביב. הערכנו שנוכל להציג לאורך התהליך את אבני הדרך להגשמת חזון החברה, בצורה ברורה ושקופה, על מנת לשתף כמה שיותר את הציבור".

ננו דיימנשן היא חברה דואלית העוסקת במחקר ופיתוח מדפסת תלת-מימד, המדפיסה מעגלים אלקטרוניים, וכן בפיתוח מוצרי דיו מבוססי ננו-טכנולוגיה. באוגוסט 2014 היא הונפקה בישראל, שנתיים לאחר מכן, נרשמה למסחר גם בנאסד"ק. אף שרק לאחרונה החלה ננו דיימנשן למכור את מוצריה, מנייתה נהנית ממסחר בהיקף גדול של מאות אלפים עד מיליוני שקלים ביום.
לפרופיל החברה במערכת מאיה

"בהתאם לאסטרטגיה שלנו לפנות לשוק הציבורי", מספר דרור, "כשאתה בוחר לפעול בסביבה שיש לה כללים מסויימים, אתה יכול לצפות לכך שאם תפעל לפי הכללים – תזכה בתגמול. במקרה של חברה ציבורית התגמול הוא אמון המשקיעים אשר ירכשו את המניה. הכלל החשוב ביותר בבורסה הוא שכדי לגייס כספים, צריך לבנות מערכות יחסים עם המשקיעים ולתאם מולם ציפיות. אנחנו תמיד חושבים על בעלי המניות ורוצים לשמור על קשר טוב ורציף איתם. אם חברה לא תהיה בקשר עם בעלי המניות, הנזילות תרד, לא יהיו ביקושים ומחיר המניה יגיב בהתאם".

גם המשקיעים הם לקוחות

לתפישתו של דרור, בחברות ציבוריות המשקיעים חשובים כמו הלקוחות. לכן חשוב להתייחס למשקיעים כמו אל לקוחות ולהקפיד על פעילות שיווק מעמיקה מולם, כמו פעילות השיווק של המוצרים שמייצרת החברה. "חברה לא נמדדת רק בתוצאות שלה, אלא גם לפי החזון שלה והדרך שבה היא מגשימה אותו. היא נמדדת על עמידה באבני הדרך במסלול שבנתה לעצמה. הביקוש למניה מושפע מהיכולת של החברה להציג את ההתפתחות שלה בצורה שקופה וברורה למשקיעים".

אשר להשקעה השוטפת בקשרי משקיעים, הוא מספר כי "בחברות רבות, בוודאי חברות טכנולוגיות עתירות טכנולוגיה, צריך לגייס הון יותר מפעם אחת. פקטור עיקרי ביכולת לגייס הון הוא מחזורי המסחר במניה. אם הציבור הרחב לא ישתתף במסחר במניה, ואם לא יהיה הד תקשורתי סביב פעילות החברה – לא יהיה עניין בחברה ומחזורי המסחר יהיו נמוכים. מצד שני, כשיש מחזורי מסחר גדולים, בסבירות גבוהה החברה תוכל לגייס כסף. בחברה שלנו, למשל, בסבבי הגיוס היו משקיעים שהשתתפו בכל הסבבים – ובכל סבב של השקעה ניסינו להרחיב את מעגל המשקיעים וכללנו משקיעים נוספים פרט לאלו הקבועים.

הרחבת מעגל המשקיעים מגדילה את החשיפה לחברה ולמניה ובכך מעודדת את הגדלת מחזורי המסחר".

אתגר נוסף בשוק ההון הוא המשקיעים המוסדיים, שבדרך כלל משקיעים במניות הכבדות – זאת גם בגלל שהמניות הקטנות לא נהנות מסיקור תקשורתי. מנהל תיקים שמעוניין לקדם השקעה בחברות צעירות יותר, צריך להתבסס על אנליזה מקצועית וכשזו לא קיימת, עליו ליטול אחריות אישית גדולה יותר להשקעה. "הרבה משקיעים מדברים עם האנליסטים ואם אתה דואג לכך שהאנליסטים יכירו אותך, תקבל בזכות זה לא רק סוחרים יומיים, אלא גם משקיעים מוסדיים אשר יעזרו לייצב את המניה ולחזק את החברה לטווח הארוך".

משקיעים בקשרי משקיעים – גם מעבר לים

לפני שנה וחצי התחילה ננו דיימנשן לעבוד עם חברת קשרי משקיעים בארצות הברית, לקראת כניסתה למסחר בנאסד"ק. דרור מספר כי מדי חודש ביקרה הנהלת החברה בארצות הברית והקפידה על סבבי פגישות עם משקיעים. "בתוך כמה שבועות מתחילת הרישום של ננו דיימנשן בנאסד"ק החלו אנליסטים של בנקים אמריקנים לכסות את החברה ביוזמתם, עוד לפני ההנפקה והגיוס. לפתע הפכנו לחברה עם סיקור בנקאי ועם תחזית למניה. זה מועיל לנו גם בישראל, כי משקיעים מכאן יכולים להתרשם מהסקירה של הבנקים האמריקנים וגם לפנות לאנליסטים שלהם".

מהניסיון שלכם, יש הבדלים ביחס לקשרי משקיעים בין ישראל לארצות הברית?

"התובנה העיקרית שלנו מתהליך ההנפקה בנאסד"ק והעבודה מול משקיעים אמריקנים היא שבארצות הברית, הדינמיקה מול המשקיעים אינטנסיבית ומהווה חלק נכבד מעבודתם של מנכ"לים וסמנכ"לי כספים. פעילות קשרי המשקיעים היא כמעט חובה בארצות הברית, מעין חלק מהסטנדרט בשוק ההון. בישראל זה לא בהכרח כך וזו בעיה, כי זה פוגע ברמת העדכון השוטף של המשקיעים והופך הרבה השקעות לספקולטיביות".

מהו המהלך האפקטיבי ביותר שעשיתם כחלק מהפעילות?

"ראשית, הצהרנו על אבני הדרך העתידיות כבר עם הרישום למסחר בבורסה. כמה חודשים לאחר הנפקת החברה בבורסה בתל אביב, הגענו לאבן דרך משמעותית וערכנו אירוע למשקיעים ובכירים בתעשייה שהגיעו אליו כ-200 משתתפים. האירוע התקיים במהלך יום המסחר ושודר בשידור חי במדיות הרלוונטיות. בזכות החשיפה, לא היה אדם בשוק ההון שלא שמע על ננו דיימנשן והחברה עלתה על הרדאר של משקיעים רבים בשוק ההון. התוצאות של הפעילות שעשינו הפתיעו אותנו לטובה".

דרור מספר לסיכום, כי העלות של הקמת פעילות קשרי משקיעים היא נמוכה יחסית להוצאות אחרות של החברה וחשוב שההנהלה הבכירה תקפיד לתת לכך מקום מרכזי. "אנחנו נעזרים בשירותי IR חיצוניים בישראל וגם בחו"ל. כמו בכל דבר, חשוב שתהיה כימיה עם ספקי השירותים. לדעתי, המינימום בפעילות קשרי משקיעים הוא שימוש במדיה בסיסית ואתר קשרי משקיעים. עמוד קשרי המשקיעים הוא חלק מהאתר שלנו ובעזרתו אנחנו מנהלים רשימות נפרדות למשקיעים וללקוחות פוטנציאליים. אנחנו פועלים גם באמצעים נוספים, המגבירים את תדירות החשיפה מול המשקיעים, כמו רשתות חברתיות, פרסום מצגת מעודכנת בכל רבעון, השתתפות בכנסים, דיוור ישיר לרשימות תפוצה ייעודיות ועוד. בזכות הפעילות הזו, המשקיעים מבינים מה קורה ומרגישים חיבור חזק יותר לחברה".
לאתר קשרי משקיעים של ננו דיימנשן