הבורסה עוברת למשכנה החדש לאחר בחינת החלופות השונות הוחלט כי המעבר הוא האפשרות המועדפת. המעבר יחל ביום חמישי הבא.

הודעה לעיתונות
18/06/2014
 

​לקראת השלמת תהליכי הבניה של בית הבורסה החדש קיימה הנהלת הבורסה בחינה באשר למשמעויות התקציביות של המעבר. הבדיקה כללה עבודת מטה של צוות מהבורסה בליווי יועצים חיצוניים, ובחנה מספר חלופות. ממצאי הבדיקה (פירוט בהמשך) הראו, כי החלופה של מעבר לבניין החדש הינה בעלת הכדאיות הרבה ביותר, הן כלכלית והן מעשית.

בהתחשב בממצאים אלה ומתוך ראייה עתידית, החליטה הנהלת הבורסה לבצע את המעבר מיד עם סיום תהליכי הרישוי. המעבר יתנהל בהתאם למתודולוגיה סדורה שהוכנה בליווי חברת HP המתמחה בניהול מעבר משתמשים. השלב הראשון של המעבר יתקיים ביום חמישי הבא (ה-26 ביוני). המעבר יכלול ארבעה שלבים ויסתיים בסוף חודש יולי.

התפיסה המלווה את המעבר "מאחד העם לאחוזת בית" – מחדד את המסר של שילוב בין המסורת והיציבות שמסמלת הבורסה לבין החדשנות וקדמת הטכנולוגיה המאפיינות אותה.

הבניין החדש (רחוב אחוזת בית 2) הינו בניין ייעודי אשר תוכנן מהיסוד על בסיס צרכי הבורסה. בבניין תשתיות המותאמות למערכות המסחר הממוחשבות ולמערכות התקשורת המתוחכמות שמפעילה הבורסה. בבניין 10 קומות משרדים ש- 2  מהן טרם הושלמו וצפויות לשמש לגידול עתידי של הבורסה או להשכרה. מרכז המחשבים בבניין נבנה מתוך תפיסת "בורסה ללא הפסקה" ובוצעו בו השקעות הנדרשות להתמודדות עם מגוון תרחישים. הוא ממוקם מתחת לקרקע וכולל 1000 מ"ר מתוכם 700 מ"ר לתשתיות מחשוב ועוד 300 מ"ר לאכלוס כוח אדם בשעת חירום. הבניין בסטנדרט בניה גבוה וברמת מיגון גבוהה בהתאם  לדרישות של גורמי בטחון והוא כולל מערכות מכניות מתקדמות ומערכי גיבוי שונים למקרי כשל.
בבניין מרכז מבקרים המיועד לפעילות חינוכית לתלמידים וסטודנטים וכן מרכז כנסים ובו אולמות עד 260 איש. את הבניין תכנן האדריכל ערי גושן, על עיצוב הפנים הופקדו אורית גלעדי וקרן ידווב – OKA אדריכלים, החברה הקבלנית היא "אלקטרה" והפיקוח נעשה על ידי חברת "דגש".

 
להלן תקציר ממצאי הבדיקה:
נתוני רקע / מצב קיים:
הבורסה שוכרת משרדים בכמה אתרים בתל-אביב ובסה"כ כ-6,500 מ"ר שרובם המכריע בבניין ברחוב אחד העם 54. מתוך שטח זה פרושות מערכות המחשוב על כ-500 מ"ר. המחסור בשטחים (הן למשרדים והן לאכסון מערכות מחשוב) אינו מספיק לצרכי ההווה ואינו מאפשר גידול עתידי.

התשתיות בבניין הנוכחי ישנות ואינן מתאימות לצרכים של המערכות הטכנולוגיות המתקדמות הדרושות לתפעול הבורסה.
לבורסה מתקן גיבוי בנתניה ובו מרכז מחשבים ושטחי משרדים לשעת חירום.

קיימת דרישה חוקית לשמירת שטחי המשרדים בתל-אביב, אך ניתן למקם את מרכז המחשבים בכל מקום שיהיה במרחק סביר ממתקן הגיבוי בנתניה.

על כן נבדקו חלופות המבוססות על האפשרות להפריד בין שטחי המשרדים לבין מרכז המחשבים.
 
החלופות שנבדקו:
חלופה ראשונה: מעבר למשרדים החדשים
הבניין החדש שנבנה ברחוב אחוזת בית 2 הינו בניין ייעודי אשר תוכנן מהיסוד על בסיס צרכי הבורסה. ההשקעות בבניין בוצעו במהלך 7 השנים האחרונות, מאז נרכש המגרש בשנת 2007. בהתאם לתקציב שאושר לשנת 2014, העלות השנתית השוטפת לחלופה זו היא 28.5 מיליון ₪.

חלופה שניה: שכירת משרדים בתל-אביב ובניית מרכז מחשבים באתר נפרד
כל פתרון במסגרתו לא יעברו העובדים לבניין החדש יחייב שכירת משרדים לעובדי הבורסה. לצורך זה נדרש לשכור כ-6,500 מ"ר, וכן חניות לכ-200 עובדים. הוצאות האחזקה של בניין כזה מוערכות בכ-18 מיליון ₪ בשנה, הכוללת תשלום עבור שכירות וכן הוצאות שוטפות נוספות (ארנונה, אבטחה, אחזקה, בטחון, ניקיון וחשמל). באפשרות זו תאלץ הבורסה לוותר על הפעלת מרכז כנסים ומרכז מבקרים, המשמשים כלי שיווקי משמעותי וכן מקור לרווח אפשרי בעתיד.
 
בניית מרכז מחשבים חדש, מחוץ לתל-אביב, ידרוש להשקיע מחדש חלק גדול מההשקעות שכן ברוב התשתיות שהושקעו בבניין החדש לא ניתן יהיה לעשות שימוש חוזר. בניית מרכז חדש תדרוש רכישת מגרש, תהליכי רישוי ובנייה וכיוצ"ב. עלותו המוערכת של בניית מרכז חדש עומדת על כ-50 מיליון ₪. סכום זה כולל בתוכו כ-35 מיליון ₪ עבור בניית המרכז (700 מ"ר X כ-50,000 ש"ח עלות מוערכת למ"ר של מרכז מחשבים בסטנדרט הנדרש) ועוד כ-15 מיליון ₪ עבור רכישת מגרש, תכנון ויועצים, תשתיות תקשורת, חשמל וגנרטורים וכיוצ"ב. כמו כן, נדרשת השקעה של כ- 9 מיליון ₪ בהתאמת המשרדים ומערכות המחשוב במשרדים השכורים לצרכי הבורסה.

עלות תחזוקה שוטפת של מרכז המחשבים נאמדת ב-12 מיליון ₪ לשנה. בחלופה זו תידרשנה מספר שנים להשלמת תהליך הבנייה. בשנים אלה צפויה פגיעה ביכולת ההתפתחות של הבורסה בשל חוסר יכולת הגידול בשטחי המחשב בבניין הקיים וכן הקצאה של משאבי כוח אדם ניהולי ומקצועי לטובת הפרויקט.

לסיכום, לצורך ביצוע חלופה זו נדרשת השקעה חד פעמית של 59 מיליון ₪ ולאחר מכן עלות שנתית של כ-30 מיליון ₪ לשנה.
 
חלופה שלישית: שכירת משרדים בתל-אביב ושכירת מרכז מחשבים באתר מרוחק.
קיימות מספר חברות הנותנות שירותי שכירת מרכזי מחשבים באתרים שונים.
 
במתקנים כאלה משמשות המערכות המכניות את כלל המשתמשים ושיתוף זה מהווה סיכון בשל תקלות תפעול ועבודות תחזוקה.
בהנחה שיושכר השטח הנדרש (700 מ"ר) במתקן כזה ובהנחה שהעלות תהיה כמקובל בשוק, יעמדו דמי השכירות השנתיים על כ-10 מיליון ₪ בשנה ולזאת יש להוסיף הוצאות נוספות (תקשורת, צריכת אנרגיה מוגברת) ובסה"כ תעמוד העלות השנתית על 12 מיליון ₪, בנוסף להוצאה השנתית שתידרש לשכירת משרדים. לחלופה זו יש להוסיף השקעה חד פעמית של כ-7.5 מיליון ₪, (פריסת כבלים, התאמת הציוד, עלויות הגנה ואבטחה בהתאם לדרישות ראם ועוד), אף היא בנוסף להוצאה החד פעמית של 9 מיליון ₪ שתידרש להתאמת המשרדים.
 
לביצוע חלופה זו נדרשת השקעה חד פעמית של 16.5 מיליון ₪ ולאחר מכן הוצאה שנתית שוטפת של כ-30 מיליון ₪ לשנה.