הבורסה מוזילה בעשרות אחוזים את עלות ביצוע עסקאות בנגזרים מסלקת מעו"ף – מסלקת הנגזרים של הבורסה – מעדכנת את מודל הביטחונות ומתאימה אותו למודלים המקובלים במסלקות נגזרים בעולם. המהלך מוזיל את עלויות ביצוע עסקאות בנגזרים בעשרות אחוזים ומשדרג משמעותית את תשתית ניהול הסיכונים של מסלקת מעו"ף ושל הבורסה

הודעה לעיתונות
11/11/2015
 
​דירקטוריון מסלקת מעו"ף אישר בישיבתו האחרונה (5.11.15) שינויים במודל הביטחונות על עסקאות המתבצעות במסחר באופציות ובחוזים עתידיים. שינוי זה הינו חלק מפרויקט רב שנתי (2015-2016) במסגרתו מבוצעים שינויים במודל הביטחונות תוך התאמתו לסטנדרטים הבינלאומיים המנחים ולפרקטיקה במסלקות הנגזרים הגדולות בעולם.
במסגרת השינוי אושרה מתודולוגיה חדשה לקביעת טווחי התנודה (Scanning Range) שנקבע במודל לכל אחד מנכסי הבסיס. טווחי התנודה משפיעים מהותית על גובה הביטחונות שחברי הבורסה נדרשים לרתק עבור כל עסקה במסחר באופציות ובחוזים עתידיים, ולכן אימוץ והטמעת המתודולוגיה החדשה, מקטינים באופן ישיר ומשמעותי את היקף הביטחונות שנדרשים חברי הבורסה להקצות עבור פעילות זו.
שינוי זה מתווסף לשינוי נוסף שבוצע לאחרונה במודל הביטחונות של מסלקת מעו"ף – במסגרתו הוטמעה מתודולוגיה חדשה לקביעת מקדמי הכיסוח (Haircuts) שיופעלו על הביטחונות. מקדמי הכיסוח קובעים את השווי של האג"ח הממשלתי לביטחון. במתודולוגיה החדשה גדל שווי האג"ח  הנחשב, ולכן שינוי זה פועל אף הוא להקטנת גובה ריתוק הביטחונות אליו נדרשים חברי הבורסה.
שני שינויים אלה ברכיבי הליבה של המודל, יאפשרו לחברי הבורסה להקטין באופן משמעותי את היקף הביטחונות שהם נדרשים לרתק בגין כל אופציה וחוזה עתידי, ובהתאמה להקטין את ריתוק הביטחונות הנדרש מכל אחד מלקוחותיהם.
המהלך צפוי להוזיל משמעותית את עלויות העסקאות בנגזרים, להגדיל את המנוף לביצוע עסקאות והינו בעל פוטנציאל ממשי להגדיל את נפח המסחר בנגזרים ובנכסי הבסיס.
הטמעת השינויים אלה מהווים ,כאמור, חלק ממהלך כולל ורחב יותר לשיפור ושדרוג מערך ניהול הסיכונים במסלקת מעו"ף ובבורסה. ניהול סיכונים הנשען על מודלים בינלאומיים מקצועיים הנבחנים ומקבלים תיקוף, מאפשר לבורסה להקטין את גודל הביטחונות ואיזונם עם צרכי השוק, ותומך בפעילות הבורסה להגדלת מחזורי המסחר תוך שמירה על תקינות המסחר וביטחונם של המשקיעים.
 
גל לנדאו, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המחלקה לניהול סיכונים בבורסה אמרה כי: "הבורסה רואה חשיבות עליונה בהתאמת המודלים ושיטות העבודה שלה לסטנדרטים הבינלאומיים המנחים ולפרקטיקה המקובלת בבורסות ובמסלקות בעולם. המהלך מגלם בתוכו הקלות משמעותיות לחברי הבורסה תוך מתן אפשרות להגדלת המנוף הפיננסי לפעילות בבורסה בתל-אביב. אנחנו ממשיכים לבחון את מודל הביטחונות במעו"ף וכן מודלים נוספים המשפיעים על פעילות חברי הבורסה ולקוחותיהם ולשפר אותם – תוך ניהול סיכונים מבוקר ומדוד ובהתאמה לרגולציה. אנו מקווים כי הקלות אלה יאפשרו לחברי הבורסה וללקוחותיהם הפעילים בשוק הנגזרים להגדיל את פעילותם ובהתאמה להגדיל את נפח מחזורי המסחר הן בנגזרים והן בנכסי הבסיס".
 
להלן שלוש דוגמאות ספציפיות הממחישות את הקיטון המשמעותי בעלות ביצוע עסקאות בנגזרים:
 
1. אופציות על מדד ת"א-25
עלות ביצוע אופציה אחת על ת"א-25 בכסף (ATM) במונחי ביטחונות צפוייה לקטון בכ-35%, עלות ביצוע אופציה אחת על ת"א-25 מחוץ לכסף במונחי ביטחונות צפוייה לקטון בכ-44%.
 
אופציות על מדד ת"א-25 (IV= 16%)
 
 
 
עלות במונחי בטחונות לאופציה (באלפי ₪)
 
 
פוזיציה
כמות
מצב קיים
מצב חדש
שינויי ב-%
OTM
-c(1600)
1
9.8
5.5
-44%
ATM
-c(1500)
1
19.3
12.5
-35%

 
2. אופציות על שער הדולר
עלות ביצוע אופציה אחת על שער הדולר בכסף (ATM) במונחי ביטחונות צפוייה לקטון בכ-38%, עלות ביצוע אופציה אחת על שער הדולר מחוץ לכסף במונחי ביטחונות צפוייה לקטון בכ-52%.
אופציות על שער הדולר (IV = 9%)
 
 
 
עלות במונחי בטחונות לאופציה (באלפי ₪)
 
 
פוזיציה
כמות
מצב קיים
מצב חדש
שינויי ב-%
OTM
-c(3.91)
1
0.7
0.4
-52%
ATM
-c(3.9)
1
2.1
1.3
-38%
 
 
 
3. אופציות על מניית הפועלים
עלות ביצוע אופציה אחת על מניית בנק הפועלים בכסף (ATM) במונחי ביטחונות צפוייה לקטון בכ-47%, עלות ביצוע אופציה אחת על מניית בנק הפועלים מחוץ לכסף במונחי ביטחונות צפוייה לקטון בכ-56%.
 
אופציות על מנית הפועלים (IV = 18%)
 
 
 
עלות במונחי בטחונות לאופציה (באלפי ₪)
 
 
פוזיציה
כמות
מצב קיים
מצב חדש
שינויי ב-%
OTM
-c(2100)
1
2.8
1.2
-56%
ATM
-c(2000)
1
3.8
2
-47%